Google`a podbój radia

Google Audio Ads to kolejny przykład projektu nieudanego. Tym razem okazało się, że narzędziami reklamy online nie da się zawojować rynku reklamy radiowej. Google`a podbój radia - Google Audio AdsPozycję nr 4 w naszym rankingu projektów nieudanych zajmują Google Audio Ads (2006-2009). To nieudany plan by własnymi narzędziami reklamy online zdobyć rynek reklamy tradycyjnej, radiowej w pierwszej kolejności.

Celem Google było przeniesie do radia modelu mierzalnych, rozliczanych za efekt reklam znanych ze swojej wyszukiwarki. Pierwszym krokiem było kupno przez Google w 2006 dMarc Broadcasting, radiowej platformy reklamowej za 102 milionów dolarów. Drugim, próba zautomatyzowania procesu sprzedaży. W maju 2007 roku użytkownicy systemu reklam AdWords zyskali nową możliwość - zakupu reklamowych spotów w stacjach radiowych rozliczanych za pomocą mechanizmu CPM (za ilość emisji). Co więcej, reklamodawcy mogli realizację takiej reklamy zamówić u Google'a.

Co poszło nie tak? Internetowy kolos przecenił możliwości swojej technologii w działaniu poza siecią. Koncern poniósł porażkę bo niedocenił wagę czynnika ludzkiego. Stacje radiowe odmówiły podporządkowania swojego czasu reklamowego bezdusznemu algorytmowi, który na dodatek wyceniał ich znacznie poniżej wartości. Google nie znalazło również sposobu na pomiar efektywności reklam radiowych tak dobrze, jak planowało.